Corsica met joker reizen 6 tot 20 juli

2 juli 2019 - Ajaccio, Frankrijk

TeNog paar keer slapen en dan vertrek ik naar Corsica. Voor de eerste maal ga ik met een groep onbekenden op reis. Een reis die is uitgestippeld. Benieuwd wat dat zal geven. Iedereen zegt mij dat corsica een van de mooiste plekken is in Europa!

15 juni

op 15 juni kwamen me samen in het jokercafe in Leuven met de groep om elkaar te leren kennen en om afspraken te maken. Leken op eerste zicht wel toffe mensen bij te zijn. Onze begeleidster is Berit. Toffe madam. Ook sportief. Speelde bij de nationale  voetbalvrouwenploeg en is vriendin van Imke courtois 😂

het programma vind je bij de fotootjes

5 juli

my bags are packed, ready to go... John Denver. Eentje die in geen enkele songbook ontbrak...

morgen is het zover. Eindelijk terug naar de bergen, de natuur! Yeehaaa. Eventjes terug alles achter laten en genieten. Het zijn lastige maanden geweest.

Daarnet nog antistressloopje gedaan. Laatste loopje om eigen bodem. Loopschoenen wel mee dus ook op Corsica wordt er gelopen👍 Heb al partner in crime bij medereisgenootjes. Ttz heb toch ook iemand zo zot gekregen dat ze haar loopschoenen mee neemt ☺️ Daarna ook laatste lekkere Westmalle gedronken. In Corsica kastanjebier😂 als dat maar goed komt. T zal wijn worden denk ik... als er maar alcohol in zit 😝

van slapen zal er waarschijnlijk nie zoveel in huis komen. Wekker staat op 5:30 u

om 6:38 begin ik aan een NMBS estafettereeks: Oostkamp -Gent , Gent- Brussel , Brussel - Charleroi en dan shuttle bus naar luchthaven. Laat de treinen voor 1 keer op tijd rijden, please 😝

Allee, nog laatste check hier en dan mijn nest in.

6 juli

vroeg wakker. As Expected. Koffie nodig. Lekker ontbijtje, muesli met yoghurt, banaan en lots of coffee...

we gaan vertrekken !  Hihi , me myself and I bedoel ik dan ☺️

Straks vlieger op. Zal blij zijn als ik er terug af mag. Jaja ikke toch wel geen superfan van vliegen... maar nood breekt wet. Hoe geraakt en mens daar anders zonder de helft van zijn vakantietijd onderweg te zijn. Dus ja, we zullen dat met klein hartje ondergaan. ❤️

Superdruk al op trein. Gaan allemaal naar de tour de france gaan zien zeker🚴‍♂️...

Iedereen mooi op tijd in de de luchthaven. Nu nog eten en kookgerei verdelen over de rugzakken. Berit onze reisleidster heeft mij enveloppe gegeven met de regelingen van de reis in. Voor als er iets met haar zou gebeuren. Voel mij vereerd.

Aan t wachten om in te checken en speelt daar jongetje van 8 j of zo op de piano. Zoooo schattig. Heb stukje opgenomen en ga het proberen opladen.

Straks in Ajaccio eerst stad bezoeken en daarna busje naar camping. Benieuwd bij wie ik vannacht slaap 😂

eerst de vlucht overleven. Alweer verantwoordelijkheid. Zit aan nooduitgang 😝 voordeel: extra veel beenruimte 👍👍👍

oef, zonder kleerscheuren en met alle bagage geland in Ajaccio! Man man zooo heet.

eerst nog efkes Ajaccio verkennen en terrasje doen en daarna busje naar onze eerste camping ‘ les eaux vives in Vero. Typisch zuiderse mentaliteit ... onze  busjes om ons te brengen 45 min te laat tja... zullen we wel gewoon worden e 😂

om de camping toegekomen ons tentenkamp opgezet. Super gezellige camping, beetje Ardèche achtig. Jong koppel die nog maar twee maanden de camping open houden... ons gewassen  in riviertje...

avondeten : pizza op de camping njammie. Drank ook supergoedkoop hier hoewel Corsica normaal duur is. 2 € voor goedgevuld glas wijn en 2,5 euro voor een pietra, local beer... en nog beetje blablablabla!

Rond 23.30 u ons kaf in. Elke avond bij iemand anders 😂 deze avond bij Pieter uit Neerpelt, drummer in band and go pro’ er.

7 juli

vandaag staat canyoning op t programma... idee maakt mij niet wild maar sta voor alles open dus gaan We mee.

Opstaan om 7 u ontbijt om 8 u en om 8:30 u vertrekken nr station om trein te nemen om 9.15 u. Volgens joker is er een short cut... rivier oversteken en dan paadje volgen. 800 m i.p.v. 2 km te voet langs de weg.

lekkere croissants en stokbrood met confituur en koffie voor ontbijt.

Maar de dag liep niet van een leien dakje...

Helena ziek, keelontsteking en beslist niet mee te gaan op canyoning ... gaat rechtstreeks naar corte, onze volgende stop. Hopelijk kan ze morgen beginnen aan de trektocht...

wij rond 8:35 vertrokken. Pad naar de rivier, check, rivier oversteken  check, maar dan was ons geluk op.., weinig pad enkel bramen .., Berit beslist om terug te keren en te vragen of de campingeigenaars ons kunnen voeten naar station. The clock is tikking...

ik mee met de eerste wagen en bagage samen met Kristine. Aangekomen aan station 9.05 u. Alles uit gesmeten en auto rechtsomkeer voor nog een pick-up...

dd trein arriveerde en zo ook de rest van de groep. De trein was gelukkig 2 min te laat.

Busje stond ons op te wachten aan bar des amis. We hebben toen afgesproken dag we hier achteraf ene gingen drinken op de goeie afloop😂

aangekomen kreeg iedereen een zak met helm, pak, harnas en schoenen en we vertrokken. Wie dacht dat we ter plekke de rivier gingen inspringen was eraan voor de moeite 😝

er wachtte ons eerst een steile klim van 1 u. Eindelijk arrivee was het dan ook een serieus werk om je in zo n pak te hijsen . Eindelijk vertrokken, mee klein hartje maar was super leuk.  Springen van rotsen, glijden van rotswanden, rappel enzo...  tijd vloog voorbij, spijtig maar geen foto s,

terug beneden onze eerdere belofte nagekomen. Bar des amis, here we come!

lekker biertje en een panini want uitgehongerd ☺️☺️

Om 15.49 u trein naar corte, onze startplaats voor de trekking morgen.

Planning : tentjes zetten, wasje doen, van mezelf en paar kledingstukken ... om 20 u gazn we op resto in corte. Laatste echte avondmaal voor lang 👍

gegeten in mooie resto nl u museu in corte. Drie gangen menu : carpaccio, everzwijnstoofpotje met cannelloni en kaasplanken als dessert met als apero pastiske.

Helena en Jessica gaan niet mee op trekking. Helena ziek, angine en AB. Jessica fysiek te zwak.

8 juli : corte nr refuge de Sega : 950 m up, 900 m down, 12 km, stuk vande mare a mare route

eindelijk is het zover. We gaan de bergen in. Mijn habitat!!!

Vertrek om 9 u. We laten er dus twee achter en zijn nog met 10. Gepakt met loodzware rugzak want eten mee voor zes dagen. En kookgerief. Rugzak weegt let 3 l water bij 18 kg. Ai ai rugske en knieën.

Wordt 33 gr vandaag.  Eerst serieuze klim en smiddags lunch a brug Tivagnanu. Mooi plekje a rivier. Oververhit en dan maar direct het koude water in.... zalig!

Gedaan met tutteren en begonnen a steile klim. Daarna wat vlakker maar de weg bleef maar duren. Uiteindelijk dook de refuge voor ons op.super mooi plekje.

tentjes met supergoed matrasjes stonden klaar. Luxe😀 slaapmaatje Berit.

zwemke gedaan en vanavond van service : kookploeg!

op de menu: tomatensoep, puree met wortelen en rookworst en rijstpap als dessert. Aan elke refuge staat kookhoek met vuurtjes. Luxe 😀

onze gunther KO en terwijl wij koken horen we hem op dd achtergrond snurken😂

voor we eraan beginnen gaan Berit, Kristien en ikke zwemmen. Daarna pastistijd. Had fles gekocht deze ochtend in corte. Iedereen content! Fles lekte wel dus ganse dag met een rugzak op mijn rug  rondgelopen die rook naar pastis hihi. Apero met ook nog droge worst die we eig voor smiddags hadden gekocht maar die niemand terugvond in zijn rugzak. Uiteindelijk kn refuge wel. Berit was de droge worsten dief☺️

Na eten en afwas met Berit en Pieter blijven plakken. De pastisfles moest leeg ☺️ Veelbijgeleerd over die twee😝

te laat in bed...

9 juli  de Sega naar refuge de manganu

van 1190 m naar 1640 m , 10 km, 638 m up, 204 m down, nu komen we op de GR 20

opgestazn en beginnen regenen☹️ Boel gepakt en ontbijt in de refuge kunnen nemen. Meusli met melk en peperkoek en oploskoffie. Meer moet dat niet zijn👍

Net voor vertrek gestopt met regenen. Lucky us! Rest van de dag bleef het droog!

Lunch aan bergerie de tramizole. We hadden gehoopt om een frisse cola maar behalve bende geïnteresseerde koeien was er daar niks.

Daarna nog halt gehouden s bergerie dd vaccaghna waar we wel cola konden kopen. Dat doet deugd! We kochten er ook geitenkaas voor de lunch morgen.

dan nog half uurtje stappen naar refuge. minder zware dag dan de eerste. Aangekomen om 1) u en apero: Pietra lokale bier. Njammie.

op de menu: festivalitispasta😂 met room die we al drie dagen meezeulen in onze rugzak en ongelooflijk waar nog steeds niet zuur is. Wel wat gestold door het vele schudden tijdens het wandelen. Soit na overweging kn het eten gedaan.

@ Nina: receptje voor Pukkelpop. Pasta, tomatenpulp, room, water en peper, zout en oregano in 1 pot en 20 min laten gaar worden. Poepsimpel en lekker.

eerst soep en voor dessert chocomousse.

Dan nog koude douche. Brrrr maar deed toch deugd. Alle refuges in Corsica zijn echt wel basic.

hier ook df gewoonte van tentje te huren eerder dan een bed in de refuge zelf. We zijn nu op de GR 20 en is al verl drukker!

op tijd in ons nest. Morgen zware dag!  S avonds ook altijd snel koud.

ganse nacht onweer en regen. Gelukkig tegen dat we moesten opstaan gestopt! Alweer geluk voor ons.  Heel goed geslapen! Met Kristien. Stille slaper.

10 juli van refuge de manganu naar refuge Petra piana op 1842 m

865 m up, 636 down, 8 km, zware tocht elke meter was klauteren.

ontbijt alweer meusli met koffie en peperkoek. We vertrekken om 7.30 u. Lijkt vroeg maar we zijn altijd bij de laatsten 😂

ongelooflijk ook maar een groep die zich moet klaarmaken dat duurt lang ... met twee gaat dat stuk sneller😝

1ste stuk steil bergopmet boven zicht op twee meren! Op 2230 meter Brecht de capitello

daarna spectaculaire afdaling aan kettingen. Gevaarlijk stukje zeker let zo n zware rugzak...

1 van de groep blokkeerde echt en had paniekaanval. Heeft ook hoogtevrees. Groep van 7 ging voorop. Uiteindelijk rond de middag gewacht op de volgers. 2 uur.... Chapeau voor Berit die hem eindeloos moed bleef inspreken. Daar lunch en daarna in twee groepen verder. Ik bleef bij de laatste om Berit wat te helpen. Die had het wel efkes gehad.

Opnieuw klim naar col de rinoso. Heel traag vooruit. En daarna dalen naar de refuge.

tijdens de afdaling voet omgeslagen. Man wat heb ik gevloekt. En twas nie niks. Nog 3 u verder gewandeld erop met veel pijn.  Verstuikt, gescheurd, ....

Na lange zware dag gearriveerd aan de refuge.  En dan schoen uit...ziet er niet goed uit. Matthais voor mij ijs gaan halen . Wordt dikker en dikker en blauwer en blauwer. Vuile refuge en niet echt vriendelijk . Twee wc s en twee douches voor veeeel te veeeel volk.

morgen staat er tocht op programma vanuit de refuge naar de refuge terug. Naar de monte rotondo. Een geluk bij een ongeluk. Geeft mij een dag rust om te zien hoe enkel reageert. Twee opties: of ik ga verder te voet nog twee dagen of ik krijg een helicopter ritje want is enige manier om daar weg te geraken. Grrrr wel spijtig dat ik de beklimming naar de monte rotondo niet kan doen.

dus om die tegenslag te verwerken, alcohol😂

koks van dienst Pieter en Stijn. soep,  pasta carbonara en als dessert een frangipanneke.

Na avondeten nog wat doorgezakt en dan nest in. Tentje met Kristien voor twee dagen.

11 juli  refuge Petra piana dag twee

niet goed geslapen Opgestaan met dikke blauwe enkel. Pieter kater en Ellen last van haar knieën dus we blijven met drie dagje chillen aan de refuge terwijl de rest de berg op gaat.

dan maar van de gelegenheid gebruik maken om wat klusjes te doen. De was bijvoorbeeld. Ook vn Berit en Sara neem ik wat gerief mee om te wassen. Daarna ben ook in aan de beurt. Water in de douche is ijskoudmaat toch douche genomen haar gewassen en proper geschoren. Ben gelijk nieuw! Pieter daarna verbande gelegd aan mijn voet om die wat stabieler te houden en zwelling tegen te gaan. Duits koppel die we de vorige dag ook al tegenkwamen heeft mij zalf gegeven om eraan te smeren. Zooo lief!

Daarna geshopt in winkeltje voor het avondeten. Cassoulet. Njammie, bonen en rookworst. Met linzenpuree die we zelf meehadden.

Om de tijd te Doden uno gespeeld en yahtzee. En siësta gedaan

Rond 16 u kwam de rest terug ban de wandeling. Terug leven in de brouwerij!

morgen voet intapen en mee de tocht verder zetten.

12 juli refuge Petra piana naar refuge onda

van 1840 naar 1430 m

vroeg wakker, slecht geslapen. Heel verl wind, storm. Ook deze ochtend nog, Dan maar om 6 u opgestaan en zonsopgang bewonderd. Zooo Mooi.

Ontbijt en dan om 8:30 u vertrokken. Met bang hartje. Hopelijk houdt de enkel stand. Ook bang om hem opnieuw om te slaan.

We starten met lange afdaling wat al direct druk zet om enkel. Richting manganelo rivier. Dan 1.5 uur het bos in langs de Walibi route😂... mooie plaatsjes om te zwemmen. Ook wij houden er halt. Lunch aan bergerie de tolla met lekkere wraps met makreelblikje en een heerlijk frisse cola!!!

daarna nog klim naar de onda hut! Van 940 m stijgen naar 1430 m

al bij al een vrij makkelijke etappe. Maar met enkel toch een uitdaging!

om 15 u al arrivee in refuge.

ongelooflijk welk zicht we in elke refuge hebben.

hier niet zelf koken maar we eten in de refuge! Luxe😀

1. Tom:
    2 juli 2019